ELMİ İSTİQAMƏT VƏ ELMİ TƏDQİQAT MÖVZULARI

İSTİQAMƏT: 17. Poetik xalq yaradıcılığı

PROBLEM: 17.71. Azərbaycan folklorunun aktual məsələləri

MÖVZU 1: Azərbaycan epik folklorunun aktual problemləri

2023-cü il

İŞ: «A»: Azərbaycan epik folklorunda türk təfəkkürü ilə bağlı simvolikalar

Mərhələ III: Azərbaycan epik folklorunda əşyaların simvolikası

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: professor Səhər Orucova

Məqsəd: Azərbaycan nağıl, dastan və s. epik nümunələrində əşyaların simvolikasını araşdırmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: Epik folklorda əşyaların semantik qatlarının araşdırılması, üzə çıxarılması

İŞ «C»: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin poetikası və tipologiyası

Mərhələ III: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin poetikası

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dosent Etibar Talıblı

Məqsəd: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin poetikası və tipologiyasını araşdırmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin araşdırılması

İŞ «Ç»: Qarabağ folklorunda rəvayət janrı. Təsnifi və semantik özəllikləri

Mərhələ III: Qarabağ folklorunda dini və əxlaqi-ibrətamiz rəvayətlərin özünəməxsus cəhətləri

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dosent Kəmalə İslamzadə

Məqsəd: Qarabağ folklorunda dini və əxlaqi-ibrətamiz rəvayətlərin özünəməxsus cəhətlərini araşdırmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: Qarabağ folklorunda rəvayətlərin araşdırılması

İŞ «D»: Folklorda xalq etnopsixologiyasının əksi

 Mərhələ III: Epik folklorda konflikt və onun mənəvi aspektləri

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dosent Kəmalə İslamzadə

Məqsəd: Epik folklor nümunələrində konfliktləri tapmaq və onların mənəvi aspektlərini araşdırmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: Azərbaycan epik folklorunda, xüsusilə, “Kitabi-Dədə Qorqud” dastanında konfliktlərin üzə çıxarılması

İş «E»: “Kitabi- Dədə Qorqud” dastanının mifoloji- tarixi folklor qaynaqları

Mərhələ III: “Kitabi- Dədə Qorqud”  dastanında folklor  janrları

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dosent Kəmalə İslamzadə

Məqsəd: “Kitabi- Dədə Qorqud”  dastanında alqış, qarğış və s. janr nümunələrini araşdırmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: “Kitabi- Dədə Qorqud”  dastanında alqış, qarğış və s. janr nümunələrini təhlil edilməsi  digər eyni janrda olan folklor nümunələrinin araşdırılmasında mənbə rolunu oynaması

İŞ «F»: Oğuzlar və türk eposçuluq ənənələri

Mərhələ III:  Oğuz boylarının onqonları

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dosent Könül Həsənova

Məqsəd: Oğuz boylarının onqonlarını araşdırmaq və onları müxtəlif janrlarda axtarmaq

Təcrübi əhəmiyyəti: Oğuz eposunun araşdırılmasında əhəmiyyətli rol oynaması

 

 

İSTİQAMƏT: 17. Poetik xalq yaradıcılığı

PROBLEM: 17.71. Azərbaycan folklorunun aktual məsələləri

MÖVZU 1: Azərbaycan epik folklorunun aktual problemləri

2022-ci il

Elmi tədqiqat işi 1.«A»: Azərbaycan epik folklorunda türk təfəkkürü ilə bağlı simvolikalar

Mərhələ II: Azərbaycan epik folklorunda rəng simvolikası

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: prof.S.H.Orucova

Məqsəd: Azərbaycan epik folklorunda rəng simvolikasını araşdırmaqdır.

Nəticə: Rənglərə belə münasibət bir çox xalqlar kimi türk xalqlarında da vardır və daha çox folklorumuzda xüsusilə də, Oğuzların mifik təfəkküründə öz əksini tapmışdır.

Təcrübi əhəmiyyəti: Tarix boyunca dildən dilə, nəsildən-nəsilə  ötürülən Dədə Qorqud boylarında rənglər günümüzə qədər uzanan mərasim və inanclarla bağlı anlamlar daşıyır. Yer üzündə insan yaşamağa başladığı günlərdən bəri bəzi təbiət hadisələri necə insanların diqqətini çəkmişsə, onun kimi təbiətdəki müxtəlif rənglər də maraqlarına səbəb olmuşdur. Get-gedə insanlardakı zövq ünsürü rənglərə olan marağı çoxaldarkən bir tərəfdən də bəzi inamlara bağlı olaraq rənglər bir çox anlamlar qazanmışdır. Bir tərəfdən simvol dəyər qazanarkən, digər tərəfdən də mənəvi və milli dəyərlər qazanmışdır. Hətta, Türklər müsəlman olduqdan sonra  İslamdan qabaq da uzun illər ərzində rənglər həyatlarında mənəvi və milli motivlər olaraq rol oynamışdır. Bəzi rənglərin, müsəlmanlar tərəfindən istifadə olunması səbəbi ilə, zaman keçdikcə bu rəngləri dini motiv olaraq da anlamağa başlamışlar. Buna görə də o rənglərin islamdan qabaq milli həyatlarında oynadıqları rolunu unudaraq, islamdan sonrakı rənglər kimi dəyərləndirmişlər. Buna görə də əvvəlcə müxtəlif rənglərin ən qədim zamanlardan bəri türklərin mənəvi, milli, dini simvolları olaraq daşıdıqları mənaları ayrı-ayrı göstərmək lazımdır.

Elmi tədqiqat işi 2. «C»: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin poetikası və tipologiyası

Mərhələ II: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin genezisi və janr diferensiasiyası

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dos.E.Ə.Talıblı

 Məqsəd: Elmi işdə əsas məqsədimiz atalar sözü və məsəllərə aid qədim ümumtürk əlyazmalarından başlamış çağdaş toplama işlərinə qədər hər bir mənbəni dəyərləndirərək janrın genezisini və diferensiasiyasını müəyyənləşdirməkdir.

 Nəticə: Tədqiqatda Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin genezisində ümümtürk, oğuz paremik vahidlərinin izləri üzə çıxarılmış və genezisin müxtəlif layları müəyyən edilmişdir. Tarixi-mədəni əlaqələr nəticəsində digər xalqlardan mənimsənilmiş vahidlərin, çox olmasa da, mövcudluğu da müəyyən edilmişdir. Milli paremioloji mətn korpusunun formalaşmasında islam dininin təsiri də konkret nümunələrin təhlili əsasında dəqiqləşdirilmişdir.

Təcrübi əhəmiyyəti: Azərbaycan atalar sözü və məsəllərinin ilkin yazıya alınma dövrü XI-XVIII əsrləri əhatə edir və öz növbəsində üç mərhələdən ibarətdir. I. Ümumtürk paremik vahidlərin yazıya alınması (M.Qaşğarinin “Divani-luğat-it-türk” əsərində təxminən üç yüz ümumtürk səciyyəli “sav” adlandırılan atalar sözləri cəm edilməsi); II. Oğuz paremik vahidlərinin yazıya alınması (“Əmsali-Məhəmmədəli” yaxud “Oğuznamə adlanan əlyazma, habelə “Kitabi-Dədə Qorqud” və digər oğuznamələrdəki paremioloji mətnlər); III. Azərbaycan milli paremik vahidlərinin yazıya alınması (A.Marağayinin “Əmsali-türkanə”si). Elmi işdə arxaik (əski) mətnlərlə onların çağdaş qarşılıqları arasında çoxsaylı müqayisələr, paralellər aparılmışdır. Bu qənaətə gəlinmişdir ki, çağdaş mətnləri onların tarixi, qədim invariantlarından təcrid etməklə öyrənmək olmaz. Elmi işdə janrın genezisi probleminə həm tarixi qaynaqlar, həm də funksional baxımdan yanaşılmışdır. Janrlın diferensiasıyası baxımından atalar sözü və məsəllər fərqləndirilmişdir. Atalar sözlərində xalqın həyat təcrübəsinin, təbiət üzərində müşahidələrinin ümumiləşdirildiyi; məsəllərdə isə həyati situasiyaların, insan əməllərinin, xarakterindəki səciyyəvi təzahürlərin qiymətləndirildiyi – poetik biçimdə kodlaşdırıldığı müəyyənləşdirilmişdir.

Elmi tədqiqat işi 3. «Ç»: Qarabağ folklorunda rəvayət janrı. Təsnifi və semantik özəllikləri

Mərhələ II: Qarabağ folklorunda real və yarımtarixi şəxsiyyətlərlə bağlı rəvayətlər

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dos.M.M.Məmmədov

 Məqsəd: Qarabağ folklor örnəklərində tarixi rəvayətlərin özünəməxsus yerini müəyyənləşdirmək və Süleyman peyğəmbər, İsgəndər Zülqərneyn, Şah Abbas, Nadir şah, Pənah xan, Vaqif, Qaçaq Nəbi, Abdal Qasım, Paşa bəy, Sultan bəy və Xosrov bəy kimi tarixi şəxsiyyətlərlə bağlı rəvayətlərin səciyyəvi xüsusiyyətlərini araşdırmaqdır.

 Nəticə: Qarabağ folklor örnəklərdə adı keçən peyğəmbərlər və dini şəxsiyyətlərlə bağlı tarixi rəvayətlər insanlara düzgün yol seçməkdə, ədalətli  qərar verməkdə, haqqı nahaqdan ayırmaqda, bədxah əməllərdən çəkinməkdə, həyatda yaxşı əməllər sahibi kimi tanınmaqda, həqiqətin üzə çıxmasında yardımçı olmaqla bərabər, onları ədalətə, haqqa, imana səsləyir. Süleyman peyğəmbərlə bağlı dini əfsanə, rəvayət və nağıllarda onun timsalında insanlara öyüd, nəsihət verilməklə yanaşı, bir ibrət dərsi də keçilir. İsgəndərin Şərq səfər və fəthləri həmin ölkələrdəki insanların uzun müddət unutmaması, İsgəndərə olan sayğı və heyranlığın Şərq xalqların tarixində onu özünküləşdirmək arzusunu yaratması, bu təsirin yazılı və şifahi rəvayərlər şəklində nəsildən-nəsilə ötürülməsinə gətirib çıxarmışdır

Təcrübi əhəmiyyəti: Şah Abbas, Sultan bəy, Abdal Qasım və s. real şəxslərlə bağlı rəvayətlər tarixi gerçəklikdən bir qədər uzaqlaşsa, öz tarixi əsasını qoruya bilmiş, həmin şəxsiyyətlərin Azərbaycan dövlətinin inkişaf tarixində mühüm yer tutduğu sübut edilmişdir. Rəvayət tarixdə baş vermiş mühüm hadisələr, tarixi şəxsiyyətlərin həyat və hünərləri, müəyyən hadisə və ya tarixi şəxsiyyətin adı ilə bağlı toponimlər haqqında informasiya verir.  Retrospektivçilik xarakteri daşıyan rəvayət bu və ya digər hadisənin şahidi və ya iştirakçısı olmiş şəxsin müəyyən zaman kəsiyindən sonra şifahi təhkiyəsindən yaranmış mətndir. Rəvayətdəki informasiya lokal xarakter daşıyır, yəni o, bir rayon və orada yaşayan xalqın, tayfanın, qəbilənin özünəməxsus şifahi xronologiyasıdır. Rəvayət janrının əsas xüsusiyyətlərindən bir budur ki, söyləyici və ya dinləyici rəvayətdə nəql edilən hadisələrin gerçəkliyinə inanır. Həcmcə kiçik, süjet özəyinə görə zəngin, sadə kompozisiyalı rəvayət janrında verilən informasiya  söyləyici tərəfindən gerçəklik kimi qəbul olunduğundan, onu bədii xəyal ilə zənginləşdirməyə ehtiyac duymur.  Gerçəkliyin dominant rol oynadığı rəvayət  janrında qeyri-adi möcüzə yalnız köməkçi funksiya daşıyır.Məzmunu milli və konkret olan, üçüncü şəxsin dilindən keçmiş zamanda nəql olunan rəvayətlər xalqın tarixi haqqında əlavə bilgi və informasiya  verir.

  1. Elmi tədqiqat işi «D»: Folklorda xalq etnopsixologiyasının əksi

Mərhələ II: Folklorda «Günah» konseptinin etnopsixoloji məqamları

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dos.K.F.İslamzadə

 Məqsəd: Həm mifoloji, həm də dini təsəvvürləri özündə birləşdirən günah konsepti dünyanın ənənəvi mənzərəsinin tərkib hissəsini təşkil edir. Bu isə onun bir sıra folklor janrlarında təsvirini şərtləndirməklə funksional və mövzu baxımından  həmin janrları əlaqələndirir.

 Nəticə: Xalq mədəniyyətində günah konseptinin mövcudluq formalarından biri onun qaydalar sistemi ¾ ilk növbədə qədim cəmiyyətlərdəki yasaqlar və təlimatlar vasitəsilə reallaşmasıdır. Fəaliyyət, hərəkət formasına keçmiş yasaq və təlimatlar müxtəlif folklor janrlarında ifadə olunur. Yasağın məntiqi strukturu iki hissədən ibarətdir: bilavasitə yasaq («bunu etmə», «bunu etmək olmaz») və onun motivasiyası, yəni səbəbi («əgər belə etsən, bu baş verər»).

Təcrübi əhəmiyyəti: «Günah» kateqoriyasının mürəkkəb tərkibli bir konsept kimi nəzərdən keçirilməsi onun bədii təcəssümünün hərtərəfli təsvirinə, onda  öz əksini tapan təsəvvürlərin, assosiativ və məna xarakterli əlaqələrin üzə çıxarılmasına imkan verir. Folklor nümunələri poetikasının özünəməxsus xüsusiyyətlərini təhlil etmək yolu ilə günah konseptini kompleks şəkildə araşdırmaq məqsədəuyğun hesab edilmişdir. «Günah» bir anlayış kimi insanın öz varlığının ruhi-mənəvi sferasına refleksini ehtiva edir. Bu refleks eyni folklor ənənəsinin məhdud saylı daşıyıcıları üçün ümumidir.

 

Elmi tədqiqat işi 5. «E»: “Kitabi- Dədə Qorqud” dastanının mifoloji- tarixi folklor qaynaqları

Mərhələ II: “Kitabi- Dədə Qorqud” dastanında mərasim və rituallar, adət- ənənələr             

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: prof.Ü.A.Nəbiyeva

 Məqsəd: Oğuz qəhrəmanlıq eposunda əks olunan mərasimləri  tədqiq etməkdir.

 Nəticə: Türk xalqlarının mərasim folklorunda toyun tarixi taleyi dəyişkəndir. Dastanda gördüyümüz toy islamdan əvvəlki görüşləri əks etdirir. “Kitabi-Dədə Qorqud” da toydan hələ xeyli əvvəl övladın dünyaya gəlməsi ilə beşikkərtmə - beşikdə nişanlama adətindən bəhs olunur.  Bu övladsızlıq motivi ilə bağlı olub, övlad əldə etmək üçün atnın Allah qarşısında şərtidir və əhdidir. Bəşər  tarixi boyunca dünya xalqlarının mifoloji təfəkküründə insanın doğulması, dünyaya  gəlişi  böyük sevinclə qarşılanır və bu  məqsədlə  hələ antik dənəmlərdən bəri   həm doğumdan əvvəl, həm də sonra xüsusi mərasimlər, ayin və rituallar həyata keçirilmişdir. Xüsusən də,  doğum prosesi zamanı anaya  ziyan vura biləcəyi istisna olunmayan  bədxah  ruhlardan  qorunmaq üçün müxtəlif ritual və ayinlər icra edilərdi.

Təcrübi əhəmiyyəti: “Kitabi-Dədə Qorqud”  eposu  xalq mərasim, adət-ənənə və başqa folklor vahidləri ilə zəngin olan bir kitabdır. Dastanda öz əksini tapan belə nümunələrin bir çoxunun  ayrı-ayrı  vahidləri bu gün xalq içərisində yaşayır. Başqa bir qismi isə müəyyən dəyişikliklərə uğramış variantlara düşmüş, dövrün ictimai xarakteri dini görüşlər və əxlaq qaydaları  ilə cilalanmış, yeni  qəliblər  qəbul edərək  bu günümüzə gəlib çatmışdır. Kitabda elə adət-ənənələr, rituallar  də vardır ki, onların bir çoxu artıq milli yaddaşdan tamamilə  silinib getmiş,  müəyyən izləri xalq arasında qalmışdır.

Elmi tədqiqat işi 6. «F»: Oğuzlar və türk eposçuluq ənənələri

Mərhələ II:  “Alpamış” dastanının türk xalqlarında variantları

Mövzunun rəhbəri: professor Səhər Orucova

İcraçılar: dos.K.K.Həsənova

 Məqsəd: Qədim türk dastanlarından olan “Alpamış” dastanını araşdırmaqdır.

 Nəticə: “Alpamış” eposunun süjet və motivləri bu baxımdan tarixən əski etiqad və təsəvvürlərin milli yaddaşda qorunub saxlanması funksiyasını üzərinə götürmüş, uzun zaman ərzində onların qorunub saxlanmasında, bu günümüzə gəlib çatmasında mühüm rol oynamışdır. 

Təcrübi əhəmiyyəti: Türklərin tarixini, dövlət siyasətini, döyüş sənətini,  milli kimliyini, mənəvi dəyərlərini özündə əks etdirən “Alpamış” dastanı qiymətli bir xəzinədir. Bu dastanı araşdırmaqla türk xalqının adət-ənənələrini, dünyagörüşünü üzə çıxarır. Bu da mövzunun aktuallığını artırır.  

Əlaqə
Bakı Dövlət Universiteti, 1 saylı tədris binası, 1-ci mərtəbə, 102-ci otaq, Bakı şəhəri, akademik Zahid Xəlilov küçəsi, 33, AZ 1148
Tel.: (+99412)5390212 /(+99412)5390373 Fax.: [email protected] [email protected] Bütün hüquqlar qorunur. Bakı - 2021
Rektora müraciət

Əziz tələbələr, Rektora sualınız, təklifiniz yaxud şikayətiniz varsa, müraciət edə bilərsiniz.

Rektora müraciət