ELMİ İSTİQAMƏT VƏ ELMİ TƏDQİQAT MÖVZULARI

Sıra

İstiqamət, problem, mövzu və işin adı

İşin məqsədi

İcra müddəti

İşin rəhbəri

İşin icraçıları

Başlama

Qurtarma

 

İSTİQAMƏT: Poetik xalq yaradıcılığı

 

 

 

Səhər Orucova

 

 

PROBLEM: Azərbaycan folklorunun aktual problemləri

 

 

 

 

 

 

MÖVZU: Azərbaycan epik folklorunun aktual problemləri

 

2024

2026

 

 

1.  

İŞ: Qərbi Azərbaycan epik folklorunun səciyyəvi xüsusiyyətləri

Mərhələ 2: Qərbi Azərbaycan əfsanə və rəvayətlərinin oxşar və fərqli cəhətləri

Məlumdur ki, hazırda Qərbi Azərbaycan əhalisinin ata-baba torpaqlarına qaytarılması ilə bağlı dövlət səviyyəsində iş aparılır. Əfsanə və rəvayət mətnləri həmin torpaqların flora, fauna, landşaft, toponimika, adət və ənənələri ilə bağlı səhih məlumatları özündə daşıyır. Bu baxımdan həmin informasiyalar o ərazilərin tarixən bizə mənsubluğunu təsdiqləyən faktlar kimi çıxış edir. Dövlət qurumlarımızın beynəlxalq təşkilatlar qarşısında məsələ qaldırarkən sözügedən faktlardan bir sübut kimi istifadə edə bilmək imkanı mövzunun aktuallığını təşkil edir.

Vaxtilə əhalisi deportasiya edilərək ölkəmizin müxtəlif bölgələrinə səpələnmiş Qərbi Azərbaycanın folkloruna aid olan  əfsanə və rəvayət janrları nümunələrinin qorunaraq tədqiq edilməsi, gələcək nəsillərə ötürülməsi elmi işin əsas məqsədidir. Həmin örnəklər folklor ekspedisiyaları zamanı qaçqın düşərgələrinin sakinlərindən 30 il ərzində yazıya alınmışdır.  Bu yolla onların itib-batmasının, keçən müddətdə dünyasını dəyişmiş söyləyicilərin yaddaşında getməsinin qarşısı alınmışdır.  İndiki mərhələdə əldə olan əfsanə və rəvayətlərin müxtəlif aspektlərdən təsnif, təhlil, tədqiq edilməsi qarşıda duran vəzifədir.

Qərbi Azərbaycan əfsanə və rəvayətlərinin yazıya alınması, nəşri sahəsində xeyli iş görülmüşdür. Lakin onların müəyyən bir prinsip üzrə qruplaşdırılması, struktur və estetik xüsusiyyətləri baxımından araşdırılması səviyyəsi qənaətbəxş deyildir. Elmi işin yeniliyi bu iki janrın dünya folkloru kontekstində nəzərdən keçirilməsidir. Bu, həmin nümunələrdəki yerli, mental özünəməxsusluqlarla yanaşı, tipoloji, bəşəri əlamətlərin də üzə çıxarılmasına imkan verəcəkdir.

01.01.25

31.12.25

 

Prof. Səhər Orucova

2.  

İŞ: Türk mifoloji düşüncəsində  məişətlə bağlı ritual-mərasimlər: strukturu, poetik sistemi, obrazları   və tipologiyası    

Mərhələ 2: Mifopoetik ənənədə evlənmə və toy mərasimi ilə bağlı rituallar

Türk xalqlarının mifoloji düşüncəsində evlənmə ənənəsinin  başlıca meyarı  iki fərdin ailə quraraq nəslini davam etdirməsi ilə bağlıdır. Türk cəmiyyətində evlənmə mənəvi-mədəni dəyərlərdən biridir. Türk etnosunun  mifoloji yaddaşında  ənənəvi  və qeyri-ənənəvi  evlilik  mərasim və rituallarının mövcud mənbələr əsasında  araşdırılması çağdaş dövrdə aktuallıq kəsb edir . Mifoloji şüurda yer alan “evlənmə” mərasimi “təbii varlıq”dan mədəni-sosial varlığa keçid mərhələsini təşkil edir.  Evlənmə və toy mərasimi ritualları təkcə qadın və kişinin  bir-biri üzərində müəyyən haqlara sahibolması deyil,  əslində soyun, nəslin davam etdirilməsi kimi mühüm faktoru  şərtləndirir.

Elmi   işdə əsas məqsədimiz  ümumtürk   mənbələrində, epos və dastanlarda  evlənmə və toy mərasimi   ilə bağlı  ritualların yaranma və yayılma arealını  müəyyənləşdirməkdir.Türk xalqlarında evlənmə  mərasim-rituallarının ilk izləri Hunlara  aiddir. Tədqiqatda  həmçinin məqsəd evlənmə və toy mərasim-rituallarının   tarixi-mifoloji izlərini araşdırmaqdır .   

Mövzu ilə bağlı  indiyədək  bəzi araşdırmaların olmasına baxmayaraq, bu tədqiqatda mövzuya mifoloji-tarixi  aspektdən  diqqət yetirilmiş, mövcud  mənbələr  əsasında  evlənmə və toy mərasim-ritualları islamdan əvvəlki  mərhələdə  türk toplumu  arasında bir mədəniyyət  faktoru kimi  dəyərləndirilmişdir. Türklərdə qrup içi evlilik –  yəni endoqamiyanın olmasına dair  tədqiqatçıların fikirləri də diqqəti cəlb edir. Eyni zamanda  Altay  türkləri  arasında  evlənmə mərasiminin qızqaçırma və yağma yolu ilə həyata keçməsi ilə bağlı və s.  süjetlər,  həmçinin  yağma yolu ilə gətirilən qadınların evlərdə xatun olması , yəni baş qadın olması  və s.  məsələlərə  münasibət  də işin  elmi yeniliklərini  əhatə edir.

01.01.25

31.12.25

 

Dos. Ülkər Nəbiyeva

3.  

İŞ: Azərbaycan xalq inanclarının poetikası və tipologiyası

Mərhələ 2: Azərbaycan xalq inanclarının genezisi və janr diferensiasiyası

 “Azərbaycan xalq inanclarının genezisi və janr diferensiasiyası” Azərbaycan paremiologiyasının aktual problemlərindəndir. Azərbaycan folklorşünaslığında xalq inanclarının poetikası və tipologiyası məsələsi diqqətdən kənar qalan məsələlərdəndir. Bu problemin araşdırılması üçün, öncə, inancların mənşəyini, yəni genezisini araşdırmaq, inanc mətnlərinin çoxprofilli funksionallığını nəzərə alaraq janrın diferensiasiyasını, başqa sözlə, onun janr tiplərini müəyyənləşdirmək lazımdır. 

Elmi işdə əsas məqsədimiz Azərbaycan xalq inanclarının genezisini araşdırmaq və janr diferensiasiyasını müəyyənləşdirməkdir. Bu məqsədin həyata keçirilməsi bir neçə konkret problemin həllini tələb edir: a) inancların formalaşmasında milli mifoloji düşüncənin rolu; b) inanclar və milli adət-ənənələr, milli etnoqrafiya məsələsi; c) inancların əsas funksiyaları məsələsi; d) funksionallıqdan asılı olaraq inancların janr tipləri məsələsi.

Məqsəd və vəzifələrin yerinə yetirilməsi elmi-tədqiqat işinin yeniliyini müəyyən edəcəkdir.

01.01.25

31.12.25

 

Dos. Etibar Talıblı

4.  

İŞ: Güney Azərbaycan folklorunda miflər

Mərhələ 2: Güney Azərbaycan folklorunda etnoqonik miflər

Güney Azərbaycan folklorunda insanların yaranması, xalqların,. topluluqların meydana gəlməsi, evlilik və qohumluq sisteminin əsasının qoyulması və s.-ni özündə əks etdirən etnoqonik miflər mövzusu araşdırılmasını gözləyən aktual problemlərdəndir. Güney Azərbaycan folklorunda etnoqonik miflərin özünəməxsus cəhətlərinin araşdırılması indiyədək  diqqətdən kənarda qalmışdır.

Elmi işdə əsas məqsəd Güney Azərbaycan folklorunda etnoqonik miflərin özünəməxsus cəhətləri müəyyənləşdirməkdir.

Güney Azərbaycan folklorunda etnoqonik miflər ilk dəfə olaraq geniş aspektdən araşdırılır.

01.01.25

31.12.25

 

Dos. Məhəmməd Məmmədov

5.  

İŞ: Beynəlxalq statuslu nağıl personajları

Mərhələ 2: Sehrli nağıllardakı Cadugər obrazının genezsinə dair

Nağıl janrının əhəmiyyətli bir hissəsini təşkil edən sehrli nağıllar nəzəri cəhətdən müxtəlif aspektlərdən tədqiq olunmuşdur. Həmçinin onların obrazlar sisteminə daxil olan mifik və real personajlar da az-çox araşdırılmışdır. Sehr və magiyanı idarə edən, qeyri-adi, sirli xarakterli Cadugər obrazının tədqiqi isə, zənnimizcə, səthi olmuşdur. Həm qadın, həm də kişi cinsli bu obraz monoteist dinlərə qədərki dövrdə sakral biliyə, təbiət qüvvələrinə çıxışı olan, bitki və heyvanların dilini anlayan,  bilikli bir şəxs kimi qəbul edilmişdir. İnsanlar öz müşkülü və dərdi ilə ona üz tutub imdad diləyər və çarə tapardılar. Monoteist dinlərin gəlişi ilə bu şəxslər din xadimlərinə bir rəqib kimi görülərək mənfi işarəli, şeytana xidmət edən varlıqlara çevrilmişlər. Obrazın bu transformasiyası folklorşünaslığımızda bugünədək izlənilmədiyindən mövzu aktuallıq kəsb edir.

Tədqiqatın məqsədi obrazı dünya folkloru müstəvisində nəzərdən keçirməkdir. Onun adının müxtəlif xalqlardakı etimologiyası, qadın və kişi Cadugərlərin özəllikləri, atributları, magik rituallar zamanı istifadə etdikləri vasitələri, onların məskənləri, toplaşma məkanları, gecə və gündüzə münasibətləri və s. araşdırmanın diqqət mərkəzində olacaq məsələlərdir. Cadugərlərin sözlərdən, əfsunlardan obyektə təsir vasitəsi kimi yararlanması da maraq dairəsindədir. Cadugərin həm qeyri-adi qabiliyyətlərə malik insan, həm də insan qiyafəsində görünən demonik varlıq kimi çıxış etməsi, onun dönərgəliyi də izahını gözləyən problemlərdəndir.

Azərbaycan folklorşünaslığında Cadugər obrazı heç zaman dünya folkloru kontekstində, fərqli prizmalardan araşdırılmamışdır. Adətən, bu obraz mənfi rakursda təqdim olunmuş, onun ambivalentliyi gözardı edilmişdir. Bu tədqiqatda, əsasən nağıllarda rast gəlinən Cadugər onun ilkin bünövrəsində duran, mif, əfsanə, hətta paremik vahidlərdə izləri sezilən proobrazları nəzərə alınmaqla öyrəniləcəkdir. Dinlərəqədərki dönəmlərdə xüsusi nüfuza malik kahin, təbib, şaman, loğman obrazları ilə genetik əlaqəsi müəyyənləşdiriləcəkdir.

01.01.25

31.12.25

 

Dos. Kəmalə İslamzadə

6.  

İŞ: Mifoloji motivlər əsasında makrokosmosun  mikrokosmosda təzahürü

Mərhələ 2: Tanrı-insan konsepsiyası

“Tanrı-insan konsepsiyası” bütün dövrlərdə insanlığı, bəşəriyyəti  düşündürən əsas mövzulradan olmuşdur. Konsepsiya  ilə bağlı olan elmi-nəzəri mülahizələrin hər biri müasir cəmiyyətdə etnomədəniyyətin təzahürü, ibtidai şüurun, mifoloji təfəkkürün, dini mənsubiyyətin əsas göstəricisidir.

Tanrı-insan konsepsiyasını müdafiə edənlər materialistlərdir ki, onlar hər şeyin materiyadan ibarət olduğunu irəli sürməklə yaradılış formulundakı Tanrı amilini inkar edirlər və səbəb-nəticə əlaqəsini fizika qanunları ilə izah etməyə çalışırlar. Materialistlərə görə, materiya (təbiət) makrokosmos, insan isə mikrokosmosdur. Dini-idealizmə görə,  Tanrı (yaradıcı) makrokosmos, insan (yaradılan) isə mikrokosmosdur və digər bütün yaranmış maddi varlıqlar insana xidmət, onun həyatını yaxşılaşdırmaq üçündür. İdealistərə görə, makrokosmosla (Tanrı) mikrokosmos(insan) arasındakı əlaqə bağı ruhdur.  Elmi işdə də  əsas məqsədimiz Tanrı-insan konsepsiyasını elmi, mifoloji və dini aspektdən araşdırmaqdır.

Kainatın bugünkü bütöv dərkinin əsasını həm qədim Şərq Hikməti, həm də Qərbin analitik yanaşması təşkil edir. Bu günə qədər mikrokosmos və makrokosmos arasındakı sərhədin harada və hansı ölçüdə olması ilə bağlı konsensus yoxdur. Elmi işin də yeniliyi bu konsepsiyanın sosial-fəlsəfi təzahürünü klassik ədəbiyyat, dini və mifoloji mətnlər əsasında təhlil etməkdir. 

01.01.25

31.12.25

 

Dos.əv. Könül Həsənova

7.  

İŞ: Azərbaycan qadın aşıqları

Mərhələ 2: XIX əsr Azərbaycan qadın aşıqları

Azərbaycan aşıq sənətinin olduqca qədim, kökləri əsrlərin dərinliklərinə gedib çıxan sənət növü olub milli təfəkkürün formalaşmasında mühüm rol oynamışdır.

Tarixi-xronoloji  ardıcıllıqla bu mühüm prosesi ilk dəfə  elmi prinsiplərə uyğun bir şəkildə izləməyi qarşıya məqsəd qoymuşuq.

Aşıq sənətinin mənşəyinə yeni baxış qam-şaman-ozan mərhələlərindən tutmuş sonrakı ozan-aşıq əlaqlərinə qədərki bütöv bir dövrü araşdırmaq, ayrı-ayrılıqda türk dünyasının mədəniyyət qatlarına müraciət etmək mühüm məsələlərdən biridir.  Zəngin və çoxəsirlik tarıxə malik olan Azərbaycan aşıq sənətinin mühüm və orjinal bir qolu olan qadın aşıqların yaradıcılıq yolunu izləmək; Azərbaycan aşıq sənətinin genetik köklərini aşkarlamaq; aşıq sənətinin mənşəyində qadın yaradıcılığının yerini və rolunu müəyyənləşdirmək ; aşıq sənətinin mənşəyindən çağdaş günümüzə qədər bu mühüm aşıq sənətinin qolunun formalaşması, təşəkkül və inkişaf meyilləri öyrənmək yenilikdir.

01.01.25

31.12.25

 

Fil.f.d. Ramiyə İskəndərova

 

Əlaqə
Bakı Dövlət Universiteti, 1 saylı tədris binası, 1-ci mərtəbə, 102-ci otaq, Bakı şəhəri, akademik Zahid Xəlilov küçəsi, 33, AZ 1148
Tel.: (+99412)5390212 /(+99412)5390373 Fax.: [email protected] [email protected] Bütün hüquqlar qorunur. Bakı - 2021
Rektora müraciət

Əziz tələbələr, Rektora sualınız, təklifiniz yaxud şikayətiniz varsa, müraciət edə bilərsiniz.

Rektora müraciət